ЗНО



  • Готуємося до ЗНО 

ЗНО. Українська мова

Відокремлені члени речення(з інтернету)

 

Відокремленняце змістове та інтонаційне виділення другорядних членів речення для увиразнення їхньої змістової ваги.

Відокремлюватися можуть тільки другорядні члени речення:

-         означення;

-         прикладка;

-         обставина;

-         додаток.

 

Відокремлені означення

Це прикметники, дієприкметники, дієприкметникові звороти.

 

Відокремлюємо їх комою, комами ,якщо вони

- стоять перед або після означуваного слова, вираженого особовим займенником чи іменником, особливою якщо перед ним теж є означення:

 

А вона біжить, висока, посивіла, зустріти свого старшого сина.

Ліс, весняний, свіжий, дихав пахучим рястом.

АБО Ліс весняний, свіжий дихав пахучим рястом. (Від бажання автора, але частіше відокремлюються).

Пахучим рястом дихав ліс весняний, свіжий. (Тире ставиться, як правило, якщо означення стоять у кінці речення).

І тиха осінь, мрійна, яснолиста, несла в серця надію і тривогу.

 

- виражені дієприкметниковим зворотом і стоять після означуваного слова: Своєму серцю, втомленому турботами, я не довіряю. Я не довіряю своєму серцю, втомленому турботами.

 

Запам′ятати! Означення , виражені дієприкметником чи дієприкметниковим зворотом, виділяються комами перед означуваним словом тільки тоді, коли мають додаткове обставинне значення причини:

Змарнілий, він не зміг підвестися. (Він не зміг підвестися, бо змарнілий)

Налякані  громом, діти розбіглися по домівках. (Діти розбіглися по домівках, бо налякані громом).

- можуть відокремлюватися означення, виражені іменниками у формах непрямих відмінків із прийменниками або без них: Невеличкий, з кулачок, жив в болоті куличок. Звучав потемнілий дзвін, пудів на тридцять.

 

Завдання 1. Поставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені означення.

Вони замислені й похнюплені сиділи у темряві. Дні ясні та погожі чергувалися з темними холодними ночами. Лице освітлене сонцем здавалось випромінювало щастя. Вони дивилися на оголений і поцвяхований золотими крапками шмат обрію. Музика бадьора чарівна полинула через шкільне подвір′я. Гроза розправляла гармати чорнява легка нежорстока. Яскрава мелодія радісна сяюча звучить і летить далі. Провідник невисокий спритний щиро усміхався. По шляху йшов старий дід одягнений у білу полотняну одежу.

Тестове завдання 1. Поширене означення НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченнях (розділові знаки пропущено)

А Дуби наповнені темінню стоять безшелесно.

Б Мої дні течуть тепер серед долини налитої зеленим хлібом.

В Покрите хмарами сонце вибилося з-за гори.

Г Над луками залитими квітневою повінню холонув вечір.

 

Тестове завдання 2. Поширене означення треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Мечем і кров'ю писані кросворди ніхто уже повік не розгада.

Б Темна ніч напоєна степовими пахощами пропливала над Асканією.

В Найдовше сніг тримається в присипаних листям чи землею ровах.

Г Край моря сонце золотить укриті лісом гори.

 

Тестове завдання 3. Непоширене означення обов'язково треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Вечір морозний  і зоряний надходив швидко.

Б Сніг блискучий та легкий здається падає на серце прямо.

В На річку вже налягла ніч суха й тепла своїм чорним покривалом.

Г У кімнату просочується сонячне світло тепле спокійне.

 

Тестове завдання 4. Невідокремлене означення вжито в реченні

А Поверталися до рідного краю птахи пропахлі тропіками.

Б До рідного краю пропахлі тропіками поверталися птахи.

В Пропахлі тропіками поверталися до рідного краю птахи.

Г Пропахлі тропіками птахи поверталися до рідного краю.

 

Відокремлені прикладки

 

Прикладка означення, виражене іменником чи іншою частиною мови в значенні іменника,  що дає особі чи предмету другу назву.

Відокремлюватися може непоширена та поширена прикладка, якщо:

- стосується власного імені і стоїть після нього: Нехай почує вся земля Тараса Шевченка, сина українського народу!

- стосується особового займенника: Нам, учням, треба вчитися.

- поширені прикладки в кінці речень, якщо перед ними можна вставити а саме (тире): Я тільки тепер побачив її мою давню приятельку.

- стосується загального іменника: Мій син, грибок на двох тоненьких ніжках, у перший клас пішов сьогодні в школу.

- приєднана за допомогою слів або, тобто, а саме, особливо, наприклад, як-от, на ім′я, родом: Учень, на ім′я Дмитро, отримав перемогу в турнірі.

- починається словом як, якщо має обставинний відтінок причини (коми): Венера, як правдива мати, для сина рада все оддати. (Венера рада все оддати, бо правдива мати).

 

АЛЕ: Андрій Шевченко як футболіст ( у ролі кого? У ролі чого?) відомий усій спортивній Європі.

Завдання 2. Поставити розділові знаки. Підкреслити прикладки.

Ми українці переконані, що живемо у своїй державі. Обереги захисники від різних нещасть роблять людину більш впевненою при зустрічі з бідою. Наші пращури вважали себе онуками Даждьбога бога сонця і добра. Дідусів тато Нестор Лукич був засланий у Сибір разом зі своїм батьком. Він досвідчений психолог зовсім не хотів сперечатися. Великою любов′ю наших читачів особливо дітей користуються твори Всеволода Нестайка. Столітник або алоє використовують для лікування шлунку.

 

Тестове завдання 5. Відокремленою прикладкою ускладнено речення

А Сумління – річ тендітна і марка.

Б Всесвіт цей – акваріум планет.

В Книги – морська глибина.

Г Виє вовк – ночей моїх соліст.

 

Тестове завдання 6. Прикладку треба відокремити комами в реченні

А Рудий яструб степовий розбійник знявся вгору й закружляв над полем.

Б До Олесі підійшов один з останніх бійців танкіст Василь Кравчина.

В Осіннє небо дивиться на Львів шляхетних мурів профіль старовинний.

Г Згадаймо гордість нашої культури класичний театр корифеїв.

 

Тестове завдання 7. Прикладку треба відокремити комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Я їхав в Одесу влаштовуватися на кінофабрику як режисер.

Б Осип Микитка як командир на вимогу ворога вийшов з натовпу бійців.

В Україна  в усній народній творчості давно оспівана як хлібний край.

Г Фільм О. Довженка «Земля» було визнано як шедевр світового кіно.

 

Тестове завдання 8. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)

А Підмет здебільшого виражається іменником або займенником.

Б І дорослі і діти полюбляють ескімо або морозиво в шоколаді на паличці.

В Високо ліризму сповнені народні пісні або балади.

Г Для зміцнення фундаменту використовують дуб або кедр.

 

Відокремлені обставини

 

Відокремлюються обставини, якщо:

- виражені дієприслівниковим зворотом: Літак, описавши коло, почав спускатися. Описавши коло, літак почав спускатися. Літак почав спускатися, описавши коло.

Але: Годі вже сидіти склавши руки. (Фразеологізм)

 

-         одиничним дієприслівником: Пообідавши, Степан зняв із гвіздка свою шестиструнну бандуру.

Але: Я йшов по курній дорозі не поспішаючи. (Одиничний дієприслівник після присудка).

 

- виражені іменником зі словами незважаючи на.... починаючи з..., на випадок..., за наявності..., згідно з..., всупереч..., внаслідок...: Незважаючи на вітерець, робилося душно.

 

Завдання 3. Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені обставини.

У хатах незважаючи на пізню годину було темно. Батько сумуючи за втраченим повільно йшов додому. Мирон відповів на питання не задумуючись. Білий кінь з нечуваною силою шарпнувся вирвав кінець повода дико звівся на задні ноги біснувато стріляючи страшними очима. Усі працювали не покладаючи рук. Усі працювали з радістю не покладаючи рук. Критика прозвучала всупереч сподіванням досить м′яко. Сонце заходить не поспішаючи.

Тестове завдання 9. Одиничний дієприслівник треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Ідуть дівчата в поле жати співають ідучи.

Б Із вирію летять курличучи журавлині ключі.

В Погомонівши молодята пішли з садка.

Г Чорна качка тримається на воді розпластавшись.

 

Тестове завдання 10. Обставину НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Забувши сміх ми слухали нового вчителя схилившись на парти.

Б Білий кінь повіддя попустивши летить у степу.

В Уже за Лебединським лісом вороги бігли не чуючи ніг.

Г Пором плив перерізаючи пощерблену хвилями місячну доріжку.

 

Відокремлені додатки

Відокремлюються додатки, виражені іменниками або займенниками з прийменниками крім (окрім), опріч, за винятком, на відміну від, поряд з або словами замість, зокрема, навіть, наприклад: У лісі, опріч мисливців, нікого не було.

 

Завдання 4. Поставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені додатки.

На відміну від свого однокласника Ірина готувалася до уроків краще. Ніхто не знав про Аркадієву працю за винятком близьких товаришів. Нікого тут нема крім мене й господині у цьому великому палаці. За винятком баби Оришки Чіпка нікого не любив. Окрім знання тут потрібна інтуїція.

 

Завдання 11. Відокремлений додаток ужито в реченні.

А Ніч була темна, але тиха.

Б Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній бороні.

В Чіпка нікого не любив, за винятком баби Оришки.

Г І все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю.

 

 

Відокремлені уточнюючі члени речення

 

Якщо обставини ( найчастіше місця, часу, рідше - способу дії), виражені іменниками з прийменниками або прислівниками, уточнюють попередню обставину і перед ними можна вставити слово а саме, їх відокремлюють комою.

І тут, в Америці, живу я Україною.

Завтра, о 17.00, відбудеться зустріч волонтерів.

Суперники міцно, по-дружньому, потисли один одному руки.

 

Уточнюючими можуть бути прикладки, що починаються словами як, тобто, чи, а саме, зокрема, навіть, у тому числі ...: Хліб, навіть сухар, голоду в хату не пустить.

 

Тестове завдання 12. Уточнювальним членом ускладнено речення

А Односельці вирішили зібратися вранці біля млина.

Б Я колись мрія стати льотчиком ще в п'ятому класі.

В У травні на Хрещатику каштани цвітуть.

Г Увечері за ставком як солодко співає соловейко!






ЗНО. Українська мова

Звертання. Вставні слова, словосполучення, речення(з інтернету)

 

Звертання  - це слово або декілька слів, що називають особу чи предмет, до якого звернена мова.

 

І. Звертання бувають поширені (складаються з декількох слів) і непоширені (складаються з одного слова).

Наприклад:

Не журися, славна Україно(поширене,бо 2 слова). Слово(непоширене), чому ти не твердая криця.

 

ІІ. Звертання може знаходитися на початку, в середині і в кінці речення.

Наприклад:

Мамо, я тебе люблю. Україно! Ти для мене диво. І ти, людино, повір у себе. Зашуми весною, зелен луже.

 

ІІІ. Звертання може бути виражене:

- кличною формою іменника: Що, братику, посіяв, те й пожни!

- рідко прикметником, ужитим у значенні іменника: Будь щаслива та здорова, чорноброва.

 

Запам'ятати! Звертання не є членом речення.

 

Завдання 1. Від поданих іменників утворити Кличний відмінок.

 


Мати - ____________

Лікар - ____________

Жнець - ___________

Розум - ____________

Душа - ____________

Мрія - ____________

Вишня - ___________

Малина - __________

Андрій - ___________

Ясен - _____________

Друг - _____________

Чумак - ___________

Хлопець - _________

Син - _____________

Тато - ____________

Товариш - _________

Край - ____________

Петро - ___________


 

Розділові знаки при звертанні

На початку речення звертання виділяється комою або, при окличній інтонації, знаком оклику; в середині речення - комами з обох боків.

Наприклад:

Земле, радій і цвіти! Оживи, козацька славо, у бандурних струнах. Привіт тобі, прекрасний ранку!

Запам'ятати! Не відокремлюються комами слова о, ой, якщо вони виступають в ролі підсилювальної частки при звертанні: Ой братику ріднесенький, снився мені сон дивнесенький. О земле втрачене, явися…

 

Запиши в ЗОШИТ!

Завдання 2. Поставити розділові знаки, назвати звертання, вказати, які вони: поширені чи непоширені.

 

Який-то ти дідусю став суворий. Ні любий я тобі не довіряю. Я визволю тебе моя кохана. І ти білолиций по синьому небі вийдеш погулять. Ой сховай мене ти сестричко. Дяка щира тобі ніченько-чарівниченько. Народе мій до тебе я ще верну. О мово рідна Їй гаряче серце віддав я недарма. Ну дівонько швидше накривай на стіл. Ой ти краю коханий мій краю чи повернуся я до тебе?

 

Тестове завдання 1. Звертанням ускладнено речення (розділові знаки опущено).

А Гетьте думи ви хмари осінні!

Б Ви знаєте як сплять старі гаї?

В Чому уста твої німі?

Г Ти не дивись що буде там чи забуття чи зрада…

 

Тестове завдання 2. Поширеним звертанням ускладнено речення (розділові знаки опущено).

А Ой не крийся природо не крийся що ти в лузі за літом у тузі.

Б Тебе я земле всю сходив до краю.

В Нікому солодкі мої не дано пізнати до кінця істину.

Г Нехай гнеться лоза а ти дубе кріпись.

 

Тестове завдання 3. Двома звертаннями ускладнено речення (розділові знаки опущено).

А Я люблю тебе поле твої пахощі й цвіт.

Б Рідна мати моя ти ночей не доспала і водила мене у поля край села.

В Через тумани лихі через великеє горе ти світиш мені моя зоре.

Г Припливайте до колиски лебеді як мрії опустіться тихі зорі синові під вії.

 

Тестове завдання 4. Правильно поставлено розділові знаки в реченні.

А О, Борисфене, батьку наш і друже, біля твоїх родючих берегів ти нас з'єднав в часи прадавніх зрушень.

Б О панно Інно, панно Інно, любові усміх квітне раз – ще й тлінно.

В Дозволь мені великий господине, розважити книжками смуток твій.

Г Ех доле моя, не лякай мене!

 

Завдання 3. Відредагувати речення.

Василь Петрович, принесіть мені документи. Від мене, Микола, ніколи ти не чув правди. Я марила про тебе, мій панич. Навчи мене, поезія, терпіння.

 

Завдання 4. Перебудувати речення так, щоб виділені слова та словосполучення стали звертаннями. Поставити розділові знаки. Підкреслити всі члени речення.

Співає кобзар сумну пісню, бринить тихо бандура.

Лицар завзятий знову вирушить в похід.

Просимо всіх відвідувачів звільнити залу.

Що означає мерехтіння вечірньої зорі?

Далеко лежить від нас Північний край.

 

 

Вставні конструкції: слова, словосполучення і речення

 

Вставними є такі конструкції, за допомогою яких мовець виражає своє ставлення до висловленої думки, як от:

1. Виражає упевненість або невпевненість у тому, про що повідомляється: безперечно, звичайно, може, мабуть, зрозуміло, дійсно, певне (певно), здається, боюся, сподіваюся, очевидно та ін.: Вже почалось, мабуть, майбутнє. Оце, либонь, вже почалось.

2. Вказує на порядок думок, послідовність їх викладу: по-перше, по-друге, до речі, таким чином, наприклад, отже, виходить, нарешті та ін.: Будинок готелю був, по-перше, високий і міцної старовинної кладки, а по-друге, наріжний.

3. Дає емоційну оцінку повідомлюваному: на щастя, на жаль, на нещастя, дивна річ та ін.: Шкода, той час не вернеться ніколи.

4. Вказує на джерело думки, характер висловлення: мовляв, взагалі, іншими словами, можна сказати, так би мовити, як кажуть та ін.: А що ж, по-твоєму, чинити маємо.

5. Етикетні формули: здрастуйте, на добраніч, будь ласка, прошу, перепрошую та ін.: Підкажіть, будь ласка, як пройти на площу Ринок.

 

 

Завдання 6. З′єднати вставні слова з їхнім значенням.

 

Безперечно, справді, можливо               Джерело думки

На жаль, як на зло, нівроку                    Впевненість або невпевненість

По-перше, нарешті, отже                    Емоції мовця

Кажуть, за висловом, на думку            Порядок думок

 

Запам'ятати! Вставні конструкції не є членами речення, тобто не відповідають на жодне питання в реченні.

 

Вставними або ні (залежно від контексту) бувають слова:

Кажуть, може, звичайно, здається, видно, правда, можливо, навпаки, справді, очевидно, безперечно, нарешті, зрештою, певно, на щастя, виходить та ін.

Наприклад:

Коні, кажуть, сліпнуть у шахтах. (Кажуть - вставне слово).

Кажуть люди, кажуть, що я файна дівка. (Кажуть -  присудок).

 

Це ЗАПИШИ В ЗОШИТ

Завдання 7. Визначити, вставними словами чи членами речення є виділені конструкції (розділові знаки опущено).

 

Може статися непоправне. Може ми зможемо відвідати цього літа своїх родичів у Карпатах. «Може я міг би вам допомогти»,- довірливо запитав знайомий. Ніхто не може мені допомогти. Усі кажуть по-різному. Кажуть риба гниє з голови.  На щастя вдалося уникнути неприємностей. На щастя мати подарувала синові вишиваний рушник. Мені сьогодні не виходить прийти на зустріч. Хлопці виходить виявилися хорошими спортсменами. Добра такого зроду в мене правда не було. Мужича правда єсть колюча, а панська на всі боки гнуча. Здається зараз піде дощ. Мені здається що зараз не час на розмови. Видно шлях буде нелегким. Видно шляхи полтавськії.

 

 

Завдання 8. Скласти самостійно речення зі словами «правда», «можливо», «навпаки», щоб в одному випадку вони були вставними, а в іншому – членами речення.

 

Тестове завдання 5. Визначити, в котрому реченні є вставне слово.

А Чужі недоліки видно краще.

Б Із пагорба видно чудові сільські краєвиди.

В Сьогодні видно не наш день.

Г Сьогодні видно вашу роботу.

 

Тестове завдання 6. Визначити, в котрому реченні НЕМА вставного слова.

А Очевидно ми прийшли занадто швидко.

Б Очевидно – вставне слово.

В Було очевидно кого відберуть у десятку кращих спортсменів року.

Г Очевидно й неймовірно – однорідні члени речення.

 

 

Розділові знаки при вставних конструкціях

У реченні вставні слова виділяються комами. Якщо вставні конструкції входять до складу відокремлених членів речення, то вони не виділяються комами.

Наприклад:

Десь далеко, мабуть, глухо гули гармати. Десь далеко, мабуть під Черніговом, глухо гули гармати.

Якщо при вставних словах є сполучники, які до них належать, то вони виділяються разом зі сполучником: А може, власне, і не в тому справа.

 

Зверніть увагу! Не є вставними і не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, немовби, все-таки, адже, от, тільки, принаймні, навіть, між тим, за традицією, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, часом, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як: Злива тривала майже годину.

 

Запам′ятати! Вставні конструкції беруть у дужки, рідше відокремлюють з обох боків за допомогою тире.

Наприклад: Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима) княгиня почала дітей навчати. Улітку під вербою біля хати - як добре, що скінчилася зима -  княгиня почала дітей навчати.

 

Завдання 9. Ускладнити прості речення вставними реченнями.

На таку роботу піде вдвічі більше часу. Ганночка встигала всюди. Знайомий говорив довго і багато.

 

Тестове завдання 7. Немає вставленої конструкції в реченні (розділові знаки опущено).

А Коні були завжди тільки кіньми натомість люди як відомо стають усім на світі.

Б І коли наші руки зустрічаються вічна історія із цими руками Клавдія Петрівна втрачає свідомість.

В У травні каштани як я люблю цю пору вибухають білими салютами.

Г Вузенький хідник витканий зі смужок різнокольорового ганчір'я хтось розкинув його сушитися уздовж парканчика теж був раритетним.

 

Тестове завдання 8. Правильно поставлено розділові знаки в реченні.

А Кожен має посадити в житті, принаймні, одне дерево.

Б Товариш, видно: не зрозумів жарту.

В Горе, кажуть, за горе чіпляється.

Г Моє серце мабуть болітиме, як не стрінемось ми в житті.

 

Тестове завдання 9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні.

А Кажуть, карлики так дрібніють, що непомітно можуть залізти в душу.

Б А мої друзяки, чесно кажучи, не з хороброго десятка.

В Народу були зав'язані очі, а він, проте, повертав обличчя туди де рокотали грізні струни Тараса Шевченка.

Г Мар'яна невдоволено хитнула головою, проте, взяла зі столу сорочку.

 

Тестове завдання 10. НІКОЛИ не буває вставним слово

А уявіть

Б принаймні

В можливо

Г без сумніву

 

 

 














































Таблиця наголосів ЗНО 2020 
(роздрукувати- і зробити книжечку)





  • ЦІКАВА ІНФОГРАФІКА НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ
  • ДОПОМОГА В ПІДГОТОВЦІ ДО ЗНО













ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО
Літерату́ра за рода́ми (літературні роди) поділяється на три групи — епос (епіка)лірикадрама.
Літературний жанр —
серед епічних творів найчастіше виділяють такі жанри (види): казка, байка, легенда, оповідання, новела, повість, роман, епопея та ін.;
 серед ліричних: ліричний вірш, пісня, елегія, епіграма та ін.;
серед драматичних: трагедія, комедія, драма, водевіль, фарс та ін.

Мотив - це тема ліричного твору, коли аналізують ліричні твори то кажуть не тема, а мотив. 
Тема (у літературі) — коло подій, життєвих явищ, представлених у творі в органічному зв'язку з проблемою, яка з них постає і потребує осмислення.
Композиція - це побудова літературного твору, тобто доцільний, з точки зору автора, порядок, у якому розгортаються події, з'являються персонажі.
 Одним з найважливіших компонентів коипозиції є сюжет - подія чи система подій, через які розкривається конфлікт і характери персонажів за певних умов.
Виділяють такі елементи традиційного сюжету: експозиція ( початкова частина твору, де автор ознайомлює читача з героями, місцем подій, оставинами тощо);
- зав'язка (подія чи ряд подій, що стануть причиною конфлікту);
- розвиток подій;
- кульмінація ( момент найбільшого напруження у творі (їх може бути кілька або не бути жодного));
- розв'язка ( завершення розвитку подій);
 Крім сюжету композицію творять позасюжетні елементи:
- ліричні відступи ( моменти, коли автор висловлює власне ставлення до героїв, роздуми з приводу описаних подій);
- описи (пейзажі, інтер'єри, екстер'єри, портрети);
-діалоги, монологи, полілоги (для глибшого розкриття характеру героїв).




Художні засоби
Назва
Характеристика
Приклади
Епітет
Художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису зображуваного об’єкта.
«трепет щастя», «вечора синь», «просинь мети»;
 «щастя золотого», «стежки, скриті, інтимні», «грім залізний», «синь прозора», «гори найсвятії», «невсипущий мозок»,
Порівняння
В основі — підметна або смислова подібність, схожість явищ, виділення певної риси предмета через зіставлення з іншим.
Сполучники: «круглі хмари, білі, як сніг, жваві, ворушливі, мов живе срібло», «мов зачарований, стоїть Бахчисарай»;
Ор.В.: «горами хвилі підійма»;
Стверджувальна форма: «…дівчинонька така гарна, як зіронька»;
Заперечення: «ой то не зоря — то дівчина моя»;

Метафора
Вживання слів і словосполучень в непрямому значенні на основі подібності, аналогії, що міститься в їх семантиці, скрите порівняння, може бути розгорнуте в порівняння.

«Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті», «скрізь і завжди він з вояцтвом…», «сплять — вкриваються вітрами», «облетіли надії».
Алегорія
Перенесення значень одного кола явищ на інше, напр.. відтворення людських характерів та взаємин в образах тварин, предметів, явищ природи, іносказання.
«Вовк та ягня» (поміщики та селяни, або сильний, жорстокий та слабкий, незахищений).
Символ
Заміна абстрактного або узагальнюючого поняття конкретним образом.
Голуб – символ миру, свічка і символ краси («Є дівчина, якби сюди ввійшла — померкли б всі свічки та всі красуні») і символ життя («І ось в крові, в багні весільна сукня. І згасла свічка, як твоє життя»), і символ небезпеки («Завчасно ви глузуєте, панове, Дивіться як би свічка ця пожежі нам, бува, не наробила»).
Гіпербола
Перебільшення.
«Сліз поневолених людей не ріки — море розлилось, вогненне море», «Тобі я кину всі квітки до ніг…»
Рефрени (повтори)
Неодноразове повторення тих самих слів і висловів для підкреслення важливості.
Тавтологія – повторення одного й того ж чи близького за змістом або звучанням слова: «рано-вранці новобранці», «ворон-птах», «сад-виноград».
Анафора – повторення слова чи словосполучення на початку речення або віршованого рядка, єдино початок: «Може, то тільки легенда… Може, то казка знадлива… Може, то відьма-гарячка… Може, і в сніжних пустелях…»
Епіфора – повторення слова чи словосполучення в кінці рядка або речення: «Свята брама одчинилась. Козака впустили, і знов брама зачинилась, навік зачинилась».
Інверсія
Зворот поетичної мови з незвичайним порядком слів.
«Лягло кістьми людей муштрованих чимало», «аби хто-небудь, мислію возросший до мене часом слух свій прихилив», «відношень дивних я знавець тонкий».
Паралелізм
Паралельне зображення чимось подібних предметів.
«Ой річеско, голубонько! Як хвилечки твої — пробігли дні щасливії і радості мої! До тебе, моя річечко, ще вернеться весна; а молодість… не вернеться — не вернеться вона!..»
Алітерація
Повторення приголосних звуків.
«Плили хмаринки, немов перлини… Набігли тіні — і… ждуть долини. Пробігли тіні — сумні хвилини.» (Н та Л)
Асонанс
Повторення голосних звуків.
«Усе міняється, оновлюється, рветься, рветься, у ранах кров’ю сходить, з туги в груди б’є…» (Е, О, У)








































Риторичні фігури – це засоби вираження мови, які посилюють увагу читача до певного виразу. Риторичні фігури поділяються на 4 типи:
а) риторичні звертання – це звертання до відсутніх людей або понять, які є абстрактними;
б) риторичні запитання – такі види запитань, які не вимагають відповіді;
в) риторичні припущення – це відповідь на уявне запитання, якого насправді не існувало;
г) риторичний оклик – це спосіб образного вираження надто сильного почуття;



Художня література має свої специфічні функції. Найголовнішими серед них є: 
—  пізнавальна  (дає  відомості  про  світ,  людину,  культуру,  природу);
— виховна (формує особистість читача, його культуру); (художня література сконденсовує в  собі духовний набуток 
людства і   передає його від покоління до покоління).
— розвиваюча (розвиває увагу, пам’ять, мислення);
— світоглядна (формує світогляд читача);
— комунікативна (розвиває мовлення, формує його культуру);
— гедоністична (художня література несе насолоду);
— естетична (розвиває естетичний смак, несе уявлення про прекрасне);






  • Власне висловлювання: запитання і відповіді
  • Як писати твір на ЗНО, якщо я не письменник?
Якби власне висловлювання на ЗНО писав хтось із найталановитіших письменників сучасності,  Харукі Муракамі чи Юрій Андрухович, він би нізащо не отримав за нього найвищий бал. Чому?
Мета твору наприкінці тесту ЗНО – не оцінити письменницький талант чи оригінальні думки автора. Він перевіряє вміння зв’язно висловлювати думки, аргументувати власну позицію правильно та з використанням адекватних прикладів. Основа успішного написання власного висловлювання – чітка структура, логічність і грамотність.


Що обов’язково має містити власне висловлювання?
Три смислові частини: тезу (існує думка, що…), аргументи (це так / не так, бо…) +приклади  й висновок (отже, ця думка правильна / неправильна).


З чого починається твір?
З тези. Це основна думка, яку ми маємо підтвердити або заперечити наприкінці нашого тексту. Найпростіше сказати, що це перефразована задана тема.


Як із теми зробити тезу?
Користуйся для цього ключовими словами й словосполученнями, що вказують на твою позицію стосовно проблеми: «я вважаю», «думаю, що», «на мою думку», «на мій погляд», «погоджуюсь/не погоджуюсь, що». Головне не забути про розділові знаки при вставних словосполученнях та у складнопідрядних реченнях!

Що таке аргументи? Які вони мають бути?
Аргументи – це докази твоєї думки. Це твердження, що мають переконати того, хто читатиме твій текст, погодитись або не погодитись із тезою. Вони мають бути доречними та обґрунтованими, не повинні повторювати одне одного.
Формула правильної аргументації така:
1.   Твердження. «Я так думаю, тому що…».
2.   Підтвердження (приклад). «Яскравим прикладом є…».
3.   Узагальнення (міні-висновок). «Отже…»
У цій частині твору на ЗНО має бути два і більше аргументи й приклади. Обов’язково різнопланових, мотивованих та однозначних. 
Завжди пам’ятай про слова, які допоможуть зв’язати між собою всі частини аргументації:
Твердження: «тому що…», «підтвердженням цього є…», «це доводить», «по-перше…, по-друге».
Підтвердження: «наприклад», «прикладом є», «це добре ілюструє», «на доказ цього можна згадати», «не можна не згадати».
Узагальнення: «тому», «отже», «таким чином».
Ці слова не лише впорядковують твої міркування, а й слугують «маячками» для тих, хто перевіряє твір.


Де брати приклади для аргументів?
Приклади для аргументів можна брати з:
- історії;
- літератури (варто зазначити автора та назву твору, розглянути насамперед проблему, а не подію, що сталась у творі).
- біографій видатних людей;
- суспільного чи власного життя.

Як правильно сформулювати висновок до твору?
1.   Не дублюй тезу – перефразовуй її.
2.   Зберігай лінію підтвердження чи спростування тези, яку ти взяв під час підбору аргументів.  
3.   Використовуй слова й словосполучення «отже», «таким чином», «можна зробити висновок», «можна підсумувати».

Хитрощі підготовки до власного висловлювання на ЗНО
- Переглянь теми минулих років. Зазвичай вони мають філософський характер, змушують поміркувати над зв’язком історії та сучасності, можуть стосуватися проблем, яких торкались програмні твори з української літератури. Склади список орієнтовних тем, які, на твою думку, могли б підійти для цьогорічного тестування.
- Потренуйся підбирати аргументи до тем, які ти вніс до списку ймовірних. Це може й насправді знадобитись тобі на тестуванні, а може просто стати непоганим тренажером.


Коли твір уже написаний, неодмінно перевір
 (найбільше помилок у тексті власного висловлювання ховається саме тут):


- Правила милозвучності – написання у/в, і/й, з/зі/із;
- Переноси;
- Знаки при вставних словах і словосполученнях, у складних реченнях;
- Власні назви й цифри (якщо є);
- Складні слова (багатокореневі, іншомовного походження, невідмінювані іменники);
- Прислівники (написання разом, окремо, через дефіс);
- Дієприкметники та дієприслівники (пам’ятай, що українській мові невластиві форми з -учи(й), -ючи(й))
- Прикінцеві знаки (крапки, знаки питання, знаки оклику).


                   Теми творів та приклади з літератури

Тема твору
Приклад  з літератури
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
"Зачарована Десна" – О. Довженко
"Мойсей" – І.Франко
«Україна в огні» (фашизм) - О.Довженко
Зрада
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – М.Коцюбинський
"Я(Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» - О.Довженко
"Лісова пісня" –Л. Українка
«Чорна рада» - П.Куліш
Підступність і конкуренція
«Мартин Боруля» - І.Карпенко Карий
Мина Мазайло – М.Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький)  -  П.Куліш
«Катерина» - Т.Шевченко
«Вершники» - Ю.Яновський
«Земля» -О.Кобилянська
"Місто" - В.Підмогильний
Патріотизм
«Любіть Україну» - В.Сосюра
«Україна в огні» - О.Довженко  (запорожець Заброда)
«Тигролови» - І.Багряний
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Гімн» - І.Франко
«Зачарована Десна» - О.Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна  рада» - П.Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства»- В. Симоненко
Два кольори - А.Малишко
Доля
"Україна в огні" – О.Довженко
"Катерина" – Т.Шевченко
"Тигролови" -  І.Багряний
"Хіба ревуть воли, як ясла повні?" - П.Мирний
"Земля" – О.Кобилянська
Розкіш спілкування
«Мина Мазайло»  - М.Куліш
«Момент» - В.Винниченко
«Людина» О.Кобилянська
Закони моралі
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
«Кайдашева сім’я» - І.Нечуй-Левицький
"Тигролови" – І.Багряний
Совість
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
"Я ( Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» -О.Довженко
«Земля» - О.Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» - Г.Сковорода
Життєва помилка
«Місто» - В.Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Я(романтика) – М.Хвильовий
«Подвійне коло» - Ю.Яновський
«Катерина» - Т.Шевченко
Бідність і багатство
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
"Маруся Чурай" (Маруся і Галя) –Л. Костенко
"Земля" – О.Кобилянська
"Інститутка" - М.Вовчок
«Хазяїн» - І.Карпенко-Карий
Традиції та звичаї
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Маруся" - Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" - М.Коцюбинський
"Зачарована Десна" – О.Довженко
"Тигролови" – І.Багряний
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Кайдашева сім’я" -І. Нечуй Левицький
Кохання і ненависть
"Маруся Чурай" - Л.Костенко
"Хіба ревуть воли…" - П.Мирний
"Маруся" – Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" – М.Коцюбинський
"Наталка Полтавка" – І.Котляревський
"Лісова пісня" – Л. Українка
«Місто» - В. Підмогильний
Батьківське піклування і материнська любов
«Хіба ревуть воли…» - П.Мирний
«Максим Гримач»  - М.Вовчок
«Маруся» - Г.Квітка-Основ’яненко
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Тигролови" - І.Багряний
Своєрідність характеру
 «Я(Романтика)» - М.Хвильовий
"Кайдашева сім’я" – І.Нечуй-Левицький
"Земля" – О.Кобилянська (брати Сава та Михайло)
Добро і зло
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Україна в огні» - О.Довженко
«Чорна рада» - П.Куліш
Ідея, до якої йдеш
«Місто» - В.Підмогильний
«Я(романтика)» -М. Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Щастя
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» - О.Довженко
«Тіні забутих предків» - М.Коцюбинський
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
"Тигролови" – І.Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
Завзяття і праця
«Кам’яний хрест» - В.Стефаник
«Місто» - В.Підмогильний
«Бджола та Шершень» - Г.Сковорода
«Земля» - О.Кобилянська
«Хазяїн»  - І.Карпенко - Карий
Життя - мистецтво
«Інтермецо» - М.Коцюбинський
«Момент» - В.Винниченко
Дружба, взаємовідносини
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
«Місто» - В.Підмогильний
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
«Місто» - В. Підмогильний
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
«Момент» - В.Винниченко
«Земля» - О.Кобилянська
Пісня
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
«Маруся Чурай» - Л.Костенко






  •     СЛОВНИК НАГОЛОСІВ .ЗНО 2020



Перелік слів з нормативним наголосом, які треба вивчити для успішного складання зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури 2020 року. Зазначений перелік визначений програмою ЗНО з української мови та літератури, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України №696 від 26.06.2018 року.

Перелік слів з правильним наголосом до ЗНО-2020
А
  • агронОмія
  • алфАвІт
  • Аркушик
  • асиметрІя
Б


  • багаторазОвий
  • безпринцИпний
  • бЕшкет
  • блАговіст
  • близькИй
  • болотИстий
  • борОдавка
  • босОніж
  • боЯзнь
  • бурштинОвий
  • бюлетЕнь


В


  • вАги (у множині)
  • вантажІвка
  • веснЯнИй
  • вИгода (користь)
  • вигОда (зручність)
  • видАння
  • визвОльний
  • вимОга
  • вИпадок
  • вирАзний
  • вИсіти
  • вИтрата
  • вишИваний
  • відвезтИ
  • відвестИ
  • вІдгомін
  • віднестИ
  • вІдомість (список)
  • відОмість (повідомлення, дані, популярність)
  • вІрші
  • віршовИй
  • вітчИм


Г
  • гальмО, гАльма
  • глядАч
  • горошИна
  • граблІ
  • гуртОжиток





Д


  • данИна
  • дАно
  • децимЕтр
  • дЕщиця
  • де-Юре
  • джерелО
  • дИвлячись
  • дичАвіти
  • діалОг
  • добовИй
  • добУток
  • довезтИ
  • довестИ
  • довІдник
  • дОгмат
  • донестИ
  • дОнька
  • дочкА
  • дрОва


Е
  • експЕрт
Є
  • єретИк
Ж
  • жалюзІ
З


  • завдАння
  • завезтИ
  • завестИ
  • зАвжди
  • завчасУ
  • зАгадка
  • заіржАвілий
  • заіржАвіти
  • закінчИти
  • зАкладка (у книзі)
  • зАкрутка
  • залишИти
  • замІжня
  • занестИ
  • зАпонка
  • заробІток
  • зАставка
  • зАстібка
  • застОпорити
  • звИсока
  • здАлека
  • зібрАння
  • зобразИти
  • зОзла
  • зрАння
  • зрУчний
  • зубОжіння


І
  • індУстрія


К


  • кАмбала
  • каталОг
  • квартАл
  • кИшка
  • кіломЕтр
  • кінчИти
  • кОлесо
  • кОлія
  • кОпчений (дієприкметник)
  • копчЕний (прикметник)
  • корИсний
  • кОсий
  • котрИй
  • крицЕвий
  • крОїти
  • кропивА
  • кулінАрія
  • кУрятина



Л
  • лАте
  • листопАд
  • літОпис
  • лЮстро
М


  • мАбУть
  • магістЕрський
  • мАркетинг
  • мерЕжа
  • металУргія
  • мілімЕтр


Н


  • навчАння
  • нанестИ
  • напІй
  • нАскрізний
  • нАчинка
  • ненАвидіти
  • ненАвисний
  • ненАвисть
  • нестИ
  • нІздря
  • новИй


О


  • обіцЯнка
  • обрАння
  • обрУч (іменник)
  • одинАдцять
  • одноразОвий
  • ознАка
  • Олень
  • оптОвий
  • осетЕр
  • отАман
  • Оцет


П


  • павИч
  • партЕр
  • пЕкарський
  • перевезтИ
  • перевестИ
  • перЕкис
  • перелЯк
  • перенестИ
  • перЕпад
  • перЕпис
  • піалА
  • пІдданий (дієприкметник)
  • піддАний (іменник, істота)
  • пІдлітковий
  • пізнАння
  • пітнИй
  • піцЕрія
  • пОдруга
  • пОзначка
  • пОмилка
  • помІщик
  • помОвчати
  • понЯття
  • порядкОвий
  • посерЕдині
  • привезтИ
  • привестИ
  • прИморозок
  • принестИ
  • прИчіп
  • прОділ
  • промІжок
  • псевдонІм


Р


  • рАзом
  • рЕмінь (пояс)
  • рЕшето
  • рИнковий
  • рівнИна
  • роздрібнИй
  • рОзпірка
  • рукОпис
  • руслО




С


  • сантимЕтр
  • свЕрдло
  • серЕдина
  • сЕча
  • симетрІя
  • сільськогосподАрський
  • сімдесЯт
  • слИна
  • соломИнка
  • стАтуя
  • стовідсОтковий
  • стрибАти


Т


  • текстовИй
  • течіЯ
  • тИгровий
  • тисОвий
  • тім’янИй
  • травестІя
  • тризУб
  • тУлуб


У


  • украЇнський
  • уподОбання
  • урочИстий
  • усерЕдині


Ф


  • фартУх
  • фаховИй
  • фенОмен
  • фОльга
  • фОрзац


Х
  • хАос (у міфології: стихія)
  • хаОс (безлад)

Ц


  • цАрина
  • цемЕнт
  • цЕнтнер
  • ціннИк


Ч


  • чарівнИй
  • черговИй
  • читАння
  • чорнОзем
  • чорнОслив
  • чотирнАдцять


Ш


  • шляхопровІд
  • шовкОвий
  • шофЕр


Щ


  • щЕлепа
  • щИпці
  • щодобовИй


Я
  • ярмаркОвий

40 фільмів за мотивами творів української літератури до ЗНО 2019
1. «Ой Морозе, Морозенку»https://www.youtube.com/watch?v=PZL4HQsZVDU
2. «Чи не той то Хміль»https://www.youtube.com/watch?v=fZ-2suckDfc
3. Маруся Чурай «За світ встали козаченьки»https://www.youtube.com/watch?v=CboBTo2-2v4
«Дума про Марусю Богуславку»https://www.youtube.com/watch?v=k_hx8EozptQ
4. Балада «Ой летіла стріла»https://www.youtube.com/watch?v=mbFFhGI4XPY
5.«Повість минулих літ». Уривки про заснування Києва та помсту княгині Ольги.https://www.youtube.com/watch?v=QAsLP-cj0Xo
https://www.youtube.com/watch?v=XMWgD6Qlv6M
6. «Слово про похід Ігорів»https://www.youtube.com/watch?v=NkWzzPCfxnI
7. Григорій Сковорода «De libertate»https://www.youtube.com/watch?v=uwUgMpMV9AU
«Всякому місту – звичай і права»https://www.youtube.com/watch?v=8rarYI4rRgs
«Бджола та Шершень»https://www.youtube.com/watch?v=V5Nmh4mp1k4
8. Іван Котляревський «Енеїда»https://www.youtube.com/watch?v=1fp193W-pbg
«Наталка Полтавка»https://www.youtube.com/watch?v=6ZIcvvUCbdE
9. Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»https://www.youtube.com/watch?v=jJ6IIF9nEc8
10. Тарас Шевченко «Катерина»https://www.youtube.com/watch?v=kZQzZwNXGMQ
«Сон» («У всякого своя доля)https://www.youtube.com/watch?v=uZPNqHRndg4
«І мертвим, і живим, і ненарожденним…»https://www.youtube.com/watch?v=btuU5X9CB8A
11. Пантелеймон Куліш «Чорна рада»https://www.youtube.com/watch?v=7G5IWmNboFM
12. Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»https://www.youtube.com/watch?v=cmjKirMry6U
13. Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»https://www.youtube.com/watch?v=tSAkJ9PAsNY
14. Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля»https://www.youtube.com/watch?v=rdNxd48uXqU
15. Іван Франко «Гімн»https://www.youtube.com/watch?v=nHpPTkpXVI8
«Чого являєшся мені у сні»https://www.youtube.com/watch?v=G1I0B8GhASA
16. Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків»https://www.youtube.com/watch?v=cREQ9j6fEXI
17. Ольга Кобилянська «Земля»https://www.youtube.com/watch?v=gOoWxac0bJs
18. Леся Українка «Contra spem spero!»https://www.youtube.com/watch?v=pnp9kWunmCQ
19. Микола Вороний «Блакитна Панна»https://www.youtube.com/watch?v=SbyRGlHiePM
20. Олександр Олесь «Чари ночі»https://www.youtube.com/watch?v=FndDOF0W00M
«О слово рідне! Орле скутий!..»https://www.youtube.com/watch?v=a98yFHhDBTE
21. Павло Тичина. «О панно Інно»https://www.youtube.com/watch?v=QzY1TXhxUVE
«Пам'яті тридцяти»https://www.youtube.com/watch?v=3xX5bsh8Aug
«Ви знаєте, як липа шелестить…»https://www.youtube.com/watch?v=yLCAUhBvyyI
22. Максим Рильський «Молюсь і вірю. Вітер грає…»https://www.youtube.com/watch?v=8jx-RHQx2Zo
23. Микола Зеров "Київ - традиція"https://www.youtube.com/watch?v=51zIyz3Fel4
24. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»https://www.youtube.com/watch?v=uUkBzP6FTwU
25. Юрій Яновський «Дитинство»https://www.youtube.com/watch?v=z2hIyfj5ZcU
26. Володимир Сосюра «Любіть Україну»https://www.youtube.com/watch?v=vLCZ51F-_hI
27. Валер’ян Підмогильний «Місто»https://www.youtube.com/watch?v=m3ffo1gDcEY
28. Остап Вишня «Моя автобіографія»https://www.youtube.com/watch?v=Wv8GTvPW6eI
29. Микола Куліш «Мина Мазайло»https://www.youtube.com/watch?v=ohABDBnf3kE
30. Богдан-Ігор Антонич «Різдво»https://www.youtube.com/watch?v=EkpiGPa9NYs
31. Олександр Довженко «Україна в огні»https://www.youtube.com/watch?v=pl_Wu7nHGEU
«Зачарована Десна»https://www.youtube.com/watch?v=2Zi71IvGuPw
32. Андрій Малишко «Пісня про рушник»https://www.youtube.com/watch?v=idWG-8ckcTQ
33. Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти - людина...»https://www.youtube.com/watch?v=VAMXodCj4iA
«Задивляюсь у твої зіниці...»https://www.youtube.com/watch?v=Vw-GSOlcSII
34. Олесь Гончар «Залізний острів»https://www.youtube.com/watch?v=tXV0-WJ7Xzo
35. Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»https://www.youtube.com/watch?v=m_VnALmc9SE
36. Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я»https://www.youtube.com/watch?v=5XICst3aUZ4
«О земле втрачена, явися!..»https://www.youtube.com/watch?v=rKZRSnUMD7o
37. Іван Драч «Балада про соняшник»https://www.youtube.com/watch?v=3LSBPmCoMaA
38. Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать»https://www.youtube.com/watch?v=8fFNFwhREF8
«Українське альфреско»https://www.youtube.com/watch?v=ua9fYfGX_II
39. Іван Багряний «Тигролови»https://www.youtube.com/watch?v=kQ_fGYnWRp8
40. Євген Маланюк «Стилет чи стилос?»https://www.youtube.com/watch?v=P4Tb9FG0Rhs

Фразеологізми

Підступні слова: як уникати лексичних помилок.

У тестовому зошиті ЗНО з української мови завжди було завдання на знаходження лексичної помилки, яка полягає в неправильному вживанні слова чи кількох слів. Пропоную запам'ятати перелік найбільш поширених помилок та їхні правильні відповідники.
  • згідно закону - згідно із законом
  • здавати іспит - складати іспит
  • бувший у користуванні - вживаний
  • в люби́й день - у будь-який день
  • вибачте мене - вибачте мені
  • заказати товар  - замовити товар         
  • заключати договір - укладати договір
  • їх будинок  - їхній будинок                  
  • на протязі місяця - протягом місяця
  • на рахунок цього - щодо цього 
  • приймати участь - брати участь
  • прийняти міри - вжити захотів
  • по крайній мірі - принаймні   
  • виключення - виняток
  • запобігти руйнування -запобігти руйнуванню
  • багаточисельні дзвінки - численні дзвінки
  • подорожувати по європейським країнам - подорожувати європейськими країнами
  • відповіді співпадають - відповіді збігаються
  • відповідно угоді - відповідно до угоди
  • давно знати друг друга - давно знати один одного
  • зраджувати принципам - зраджувати принципи             
  • навчатися малюванню - навчатися малювання
  • наслідувати відомій актрисі - наслідувати відому актрису
  • підводити підсумки - підбивати підсумки / підсумовувати     
  • попередити хворобу - запобігти хворобі
  • приводити приклад  - наводити приклад           
  • приїхав вісім років назад - приїхав вісім років тому
  • проблема заключається  - проблема полягає
  • слідуюча зупинка - наступна зупинка
  • ювілейні міроприємства - ювілейні заходи
  • потерпіти поразку - зазнати поразки 
  • одержати перемогу - здобути перемогу
  • задаватися метою - ставити за мету або мати на меті
  • слідувати звичаям - дотримуватись звичаїв
  • нанести удар - завдати удару
  • Ви праві - Ваша правда / Ви маєте рацію
  • гарно виглядати - мати гарний вигляд
  • оточуюче середовище - довкілля
  • прийшло в голову - спало на думку

Окремим різновидом помилок є вживання двох слів із одним значенням - тавтології. Найпоширеніші:
  • несподіваний сюрприз - сюрприз
  • пам’ятний сувенір - сувенір
  • вільна вакансія - вакансія
  • моя автобіографія - автобіографія або моя біографія (мій життєпис)
  • меморіальний пам’ятник - пам’ятник
  • прейскурант цін - прейскурант або цінник
  • адреса проживання - адреса
  • колишній екс-президент - колишній президент або екс-президент
  • спускатися вниз - спускатися або йти вниз
  • передовий авангард - передовий загін або авангард

Звичайно, цей перелік не є повним чи остаточним. Проте наведені приклади є найбільш відомими, більшість з них уже використовуваоись у ЗНО минулих років. Тому обов'язково вивчіть їх!

P.S. Це також допоможе уникати вам помилок при написанні твору ;)
Опубліковано Юліана Зелена о 00:59





Немає коментарів:

Дописати коментар